Letecké katastrofy – Útok nad Egyptem – 10:21 (23.2.19)

31. října 2015. Z letiště v egyptském Šarm aš-Šajchu odstartoval let společnosti Metroje Žánr: magazíny, reportáže, dokumenty; cyklus dokumentárních rekonstrukcí.|HDTV|Egyptský řídící provozu se chystal předat let kolegům na Kypru, když se stalo něco neočekávaného. Vypadalo to, že letoun prudce klesá. Dispečer se snažil kontaktovat posádku, ale vzápětí let zmizel z radaru. Stíhači egyptského letectva brzy lokalizovali trosky na severu Sinajského poloostrova. Na místo přispěchali záchranáři, ale brzy bylo jasné, že katastrofu nikdo nepřežil. Zemřelo všech 224 lidí na palubě.|Vzhledem k tomu, že většinu cestujících letu nízkonákladových aerolinií tvořili Rusové, byla to nejhorší letecká katastrofa v dějinách země. Egypt i Rusko musely rychle reagovat. V blízkosti místa dopadu se shromáždil mezinárodní tým. Z charakteru pole trosek bylo zřejmé, že se letadlo rozpadlo ve vzduchu.|Oba motory byly oddělené od křídel a ohořelé. Jedním z možných vysvětlení byl výbuch paliva. Směr vyšetřování změnilo prohlášení teroristické skupiny napojené na Islámský stát tvrdící, že letadlo sestřelila jako odvetu za ruské vojenské útoky v Sýrii. Teroristé však nepředložili žádné důkazy. Tato možnost byla brzy vyloučena, protože ruční raketomety nemají dostatečný dosah, aby zasáhly letadlo v cestovní výšce.|Vzápětí se objevilo další veřejné prohlášení. Manželka druhého pilota tvrdila, že se let 9268 potýkal s problémy ohrožujícími bezpečnost. Vyšetřovatelé vyslechli mechanika, který prováděl poslední údržbu na letišti v Šarm aš-Šajchu. Trval na tom, že téměř dvě desítky let starý Airbus byl po technické stránce v pořádku. O čtrnáct let dříve však letoun narazil zádí do ranveje. Bylo možné, že nesprávně provedená oprava oslabila konstrukci a to vedlo ke katastrofální destrukci ve velké výšce.|Vyšetřovatelé zkoumali trosky převezené do skladiště v Káhiře. Jejich předpoklad by vysvětloval, proč se záď odlomila jako první. Patřičné díly však nenesly žádné stopy poškození. Konstrukce Metrojetu byla v pořádku. Žádný výsledek nepřinesl ani návrat k původní teorii výbuch palivové nádrže. Stejně bylo vyloučeno selhání motoru a další typy mechanických závad.|Dále se pozornost vyšetřovatelů obrátila na zapisovač hovoru v kabině. Nahrávka odhalila, že let probíhal zcela normálně. Až do poslední chvíle, kdy zařízení zaznamenalo zvuk počátku exploze.|Aby zjistili, co ji způsobilo, museli nejdřív přijít na to, kde zvuk vznikl. Zapisovač nahrává všechno ze tří mikrofonů - dva jsou umístěny na sluchátkách pilotů a třetí je mezi nimi. Detailní analýza ukázala, že zvuk zazněl z levé strany letadla.|Při výbuchu vznikají tlakové a zvukové vlny šířící se různými rychlostmi. Obě byly zachyceny citlivými mikrofony. Srovnáním jejich odstupu se podařilo vypočítat, jakou vzdálenost urazily. Pečlivou detektivní prací se podařilo stanovit, že k explozi došlo na zádi letadla vlevo.|Při opakované prohlídce trosek z této části vyšetřovatelé objevili něco, co jim dříve uniklo - patnácticentimetrovou díru a řadu menších otvorů. Chemická analýza prokázala přítomnost povýbuchových zplodin a potvrdila dosud nepodložené podezření. Let 9268 zničila bomba. 24. února 2016 učinil egyptský prezident veřejné prohlášení, v němž z činu obvinil teroristy. Šéf ruské Federální služby bezpečnosti mu dal za pravdu.|Ačkoliv bylo původní tvrzení teroristů odmítnuto, podařilo se stanovit, že katastrofu letu 9268 způsobil bombový útok. K zodpověd
Více o pořadu na Kritiky.cz