To je opera – Lulu – 01:10 (8.6.19)


Ve Vídni objevíme původ všeho zla - hříšnou ženu, která reprezentuje společně s Freudem, Kandinským a Einsteinem přelom dvou století. Scenárista a režisér Ramón Gener vyzpovídá Patricii Petibonovou, která je Věk: 18+; nejslavnější Lulu současnosti.|HDTV|Skladatel Alban Berg patří k hlavním představitelům Druhé vídeňské školy a čelním reprezentantům moderní hudby, zejména kompoziční metody zvané dodekafonie. Jeho operní odkaz je zastoupen dvěma hudebně dramatickými díly: jsou to Vojcek (1922) podle předlohy Georga Büchnera a Lulu (1929-1935) podle divadelních her Franka Wedekinda Skřítek a Pandořina skříňka. Ačkoliv skladatel znal tato dramata už od počátku 20. století, k jejich zhudebnění přistoupil až na sklonku života a fakticky dokončil jen první dvě dějství. Do roku 1934 byla v náznacích partitura hotova, ale po nástupu nacistického režimu naděje uvést operu na německých nebo rakouských jevištích byla zcela mizivá. Titulní postava byla totiž prodejná žena, jejíž život byl úzce spojen s kriminalitou a vydíráním. |Aby povzbudil možnost inscenovat zpěvohru na divadle, připravil Berg z dosud vytvořené hudby pětivětou koncertní svitu, která má název Symphonische Stücke aus der Oper Lulu. Při prvním uvedení v Berlíně ji koncem listopadu 1934 dirigoval Erich Kleiber. Berg pak začal operu instrumentovat od začátku a části ze svity jednoduše převzal. Do jeho smrti v prosinci 1935 byla hotova dvě dějství a také 360 taktů z třetího jednání. Skladatelova vdova Helena si zpočátku velmi přála, aby se dílo dokončilo. Požádala proto jeho kolegy, zastánce dodekafonické hudby, Arnolda Schönberga a Antona Weberna, aby se tohoto úkolu ujali. Ti však odmítli. Torzo o dvou dějstvích autorem dokončené Lulu bylo prvně provedeno v Městském divadle v Curychu počátkem června 1937 a poté Helena Bergová zakázala, aby se dílo dokončilo i vzhledem k politickým tlakům, které se proti němu zdvihly. Po válce dokonce nedovolila nikomu nahlédnout do rozpracované skici třetího dějství. Nicméně vydavatelství Universal Edition tajně povolilo Friedrichu Cerhovi prostudovat počátkem šedesátých let 20. století naskicovanou partituru nedoinstrumentované hudby a i přes poslední vůli skladatelovy vdovy a námitky Nadace Albana Berga byla celá opera provedena v Paříži v únoru 1979.
Více o pořadu na Kritiky.cz
|